Ohita valikko
Nuoret istuvat nurmikolla

Yhteisopettajuus

Alueellisen tutorhankkeen kautta alueen tutoreille ja opettajille on järjestetty koulutusta yhteisopettajuuteen liittyen. Tälle sivustolle olemme koonneet tutoreiden ajatuksia yhteisopettajuudesta sekä esimerkkejä toimivista yhteisopettajuuden käytänteistä Vaasan seudulla. Toivomme, että nämä materiaalit voivat innostaa opettajia kokeilemaan ja kehittämään yhteisopettjuutta kouluilla.

Mitä yhteisopettajuus on?

Yhteisopettajuus on kahden tai useamman opettajan tasa-arvoista yhteistyötä, jossa he vastaavat yhdessä opetuksen suunnittelusta, opetuksesta ja arvioinnista.Yhteisopettajuudessa vastuu oppilaista on yhteinen ja toiminta lähtee aina opiskelijaryhmän tarpeista.

OPS tukee yhteisöllistä toimintakulttuuria kouluissa. Opetusta tulisi toteuttaa ja suunnitella yhdessä yhtenäisin linjoin. Yhteistyö ja selkeä työnjako edesauttaa yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Yhdessä oppiminen ja yhteistyö tulisi näkyä myös oppilaille.

Yhteisopettajuuden hyödyt:

  • Ammatillinen kehittyminen
  • Asioiden jakaminen auttaa jaksamaan työssä
  • Tukee yhteisöllistä oppimista
  • Kehittää oppilaiden ja opettajien vuorovaikutustaitoja
  • Edistää oppimista ja työrauhaa
  • Opetus on monipuolisempaa ja opetuksen eriyttäminen helpottuu

Yhteisopettajuutta voi toteuttaa eri tavoin:

Menetelmä: Ominaispiirteet
Vuorotteleva opetus / Avustava ja täydentävä opettaminen
Alternative leading and supporting    
Yksi opettaja vetovastuussa, toinen tarkkailee ja avustaa. Rooleja vaihdetaan.
Jaetun ryhmän opettaminen
Parallel teaching  
Yhdessä suunnittelu. Opetusryhmä puolitetaan ja sisällöt opetetaan samanaikaisesti ryhmille.
Pistetyöskentely
Station teaching    
Opetettava sisältö jaetaan opettajien kesken ja opetetaan luokkaan muodostetuissa työpisteissä.
Eriytyvä opettaminen
Alternative teaching   
Toinen opettaa suurryhmää, toinen pienryhmää kerraten, rikastaen. Ryhmien kokoonpanoa vaihdellaan.
Joustava ryhmittely
Flexible grouping   
Oppilaita ryhmitellään opettajien kesken, yksi ryhmä voi työskennellä itsenäisesti. Ryhmäjakoja vaihdellaan.
Tiimiopettaminen
Team teaching    
Opettajien jatkuva vuorovaikutteisuus opetuksessa. Joustava, luonteva vuoronvaihto opetuksessa.

(Lähde: )

 

Onnistunut yhteisopettajuus edellyttää

 

Miten pääsee alkuun?

Yhteisopettajuutta kannattaa ensin lähteä kokeilemaan pienesti. Heti alkuun kaikkia oppitunteja ei tarvitse tehdä yhdessä ja yhteistyön aloittaminen voi olla helpompaa sellaisen kollegan kanssa, jonka kanssa yhteistyö jo on sujuvaa. Vaikka aloitettaisiin pienellä, on suunnittelu kuitenkin tärkeää:

  • Alkuun on hyvä varata aikaa yhteisten pelisääntöjen luomiselle. On tärkeä aikatauluttaa yhteistyö, sopia vastuunjaosta, sopia yhteiset pelisäännöt ja roolit luokassa sekä pohtia mitkä asiat ovat opettajille tärkeitä opetuksessa ja luokassa.
  • On tärkeä muistaa, että aikaa tulee myös olla kasvatuksen perusasioista puhumiselle
  • Suunnittelussa lähdetään aina oppilaiden ja opetusryhmän tarpeista.
  • Opetuksessa ja yhteistyössä tulee hyödyntää opettajien vahvuusalueita. Jokaisen opettajan kanssa tulisi löytää oma malli sujuvalle yhteistyölle.
  • Kaikkea suunnittelua ja materiaalien tuottamista ei tarvitse tehdä yhdessä. Usein toimivaksi tavaksi osoittautuu yhteisen rungon tekeminen ja eri työtehtävien jakaminen.

“Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”

Kun työtapa on uusi ja yhteistyön muotoja vielä haetaan, vie suunnittelu enemmän aikaa. Kun yhteistyötä on tehty jonkin aikaa ja yhteistyölle on luotu hyvä perusta, vähenee suunnitteluun käytettävä aika. Yhteistyötä ja suunnittelua on aina tärkeä aikatauluttaa. Yhteiselle suunnittelulle ei aina tarvitse varata viikoittain aikaa, mutta jos yhteistä suunnittelua tehdään harvemmin, on tärkeää, että opettajilla on toimiva tapa viestiä asioista myös suunnittelukertojen välillä. Sähköiset tuntisuunnitelmat voivat toimia yhteissuunnittelun tukena.

Yhteisopettajuus arvioinnin tukena

Yhteisopettajuus helpottaa sekä formatiivista että summatiivista arviointia. Kun luokassa on jokaisella oppitunnilla kaksi aikuista havainnoimassa oppilaiden työskentelyä, voidaan yhdessä pohtia oppilaiden tuen tarvetta ja tukitoimia. Myös jakson päätteeksi tehtävä summatiivinen arviointi helpottuu, kun oppilaiden työskentelyä ja näyttöjä on havainnoimassa ja arvioimassa kaksi opettajaa.

Arvioinnin kannalta on tärkeä, että heti jakson tai opetuskokonaisuuden alussa yhdessä määritellään opetuksen tavoitteet ja arviointitavat. Tässä yhteydessä on myös tärkeä sopia millä tavalla arviointivastuu jaetaan jakson aikana. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä yhteistä arviointia. Joissakin tilanteissa kaikki arvioinnit kannattaa tehdä yhdessä ja toisissa tilanteissa taas oppilaiden jakaminen on toimivampaa. Sujuvan arvioinnin kannalta on kuitenkin tärkeää, että arviointiin liittyvistä asioista sovitaan heti alkuun. Näin arvioinnista voidaan tehdä näkyvää myös oppilaille.

Diasarja yhteisopettajuudesta

Lisätietoa yhteisopettajuudesta / lukuvinkkejä

Vitka, T. (2021) Laaja-alainen erityisopetus, PS Kustannus

Saloviita, T. (2016) Samanaikaisopetus: Tuntisuunnitelmia ja työtapoja, PS Kustannus

Ahtiainen, R. et.al. (2017) Kummi 16: Tavoitteena yhteisopettajuus: näkökulmia ja toimintamalleja onnistuneeseen yhdessä opettamiseen, Niilo Mäki Instituutti

Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. (2020) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet, PS Kustannus