Ohita valikko

Ulkokoulu

Aluetutorhankkeen kautta opettajilla on ollut mahdollisuus saada tutorointia ulkokouluun liittyen. Olemme kooneet tälle sivulle lyhyesti tietoa ulkokoulusta ja myöhemmin kevään aikana kokoamme vielä sivustolle erilaisia linkkejä ulkokoulumateriaaleihin.

Miksi ulkokoulua?

Oppiminen:

Liikunta vaikuttaa myönteisesti muistiin, tarkkaavaisuuteen ja oppimiseen.  (Aivotutkija Minna Huotilainen)
https://www.liikkuvakoulu.fi/tarinat/liikkuvat-aivot-oppivat-paremmin

Hyvinvointi:

Tutkimusten mukaan luonto vaikuttaa terveyteen kolmella tasolla: luonnon näkemisen ja havainnoinnin kautta, luonnon läheisyydessä olemisen kautta ja luonnossa tapahtuvan aktiivisen tekemisen ja osallistumisen kautta.
https://media.sitra.fi/2017/02/27174148/Luonnosta_hyvinvointia_lapsille_ja_nuorille-2.pdf
Koulujen sisäilmahaasteet.

Luontosuhde:

Hyvän luontosuhteen kehittymistä tulee tukea jo varhain. Näin voidaan edistää myös lapsen hyvinvointia.
http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201409051836.pdf

 

Ulkokoulun toteutuspaikka

  • Riittävän lähellä
  • Maasto sellainen, että siellä voi leikkiä, liikkua ja olla
  • Paikka voi olla myös vaihtuva (koulun piha, lähimetsä, puisto, pururata, lammen tai järven ranta jne.)
  • Tarvittaessa maanomistajan lupa (tulenteko)

Päätettäviä asioita

  • Henkilömäärä (oppilaat, opettajat ja ohjaajat)
  • Aika (tuntien palkittaminen, ruokailu sisällä vai ulkona, kuinka monena päivänä)
  • Tarvikkeet ja materiaalit (koulun yhteiset ja opettajan omat)
  • Turvallisuus (turvallisuussuunnitelma, ensiapuvälineet)
  • Tiedottaminen (koulun sisällä ja koteihin)

 

Välineet

  • Ensiapuvälineet
  • Vaihtovaatteet
  • Toiminnalliset oppimateriaalit
  • Luonnonmateriaalit
  • Tutkimusvälineet
  • Kierrätetyt materiaalit

 

Suunnittelu ja yhteistyö

  • Suunnitelkaa ajoissa, jotta tunnit saadaan lukujärjestykseen (yhteistyö rehtorin kanssa)
  • Yhteisen suunnitteluajan sopiminen (yhteisopettajuus helpottaa ulkokoulun pitämistä paljon!)
  • Materiaalien valmistamiselle sovittu aika tai ulkokoulunyyttärit
  • Sisällöt (päiväsuunnitelma, viikkosuunnitelma, vuosikello)
  • Säännöllisyys (aloittakaa pienestä, siitä on helppoa kasvattaa toimintaa)

Ulkokoulun rakenne

  • Ulkokoulupaikkaan siirtyminen (opella välineet ja materiaalit, oppilailla pienessä repussa istuinalusta, eväät ja vaihtovaatetta)
  • Koko ryhmän yhteiset asiat (aloitus ja lopetus)
  • Pienryhmätoiminta (uuden asian opettelua eri tavoin: pelit, leikit, musiikki, draama jne.)
  • Ruokailu/ eväät (hygienia, eväspakkaukset, roskat)
  • Toimintapistetehtäviä (aikuinen kiertää, ryhmä kiertää)
  • Osa vapaalla, osa lähityöskentelyssä (haastavat tehtävät, välineiden riittämättömyys)
  • Vapaa-aikaa
  • Rauhoittuminen

 

Haaveile isosti, aloita pienesti!