Ohita valikko

Pakopelit opetuksessa

Mitä on pakopeli?

Mitä on pakopeli?

  • Kokemuksellinen ryhmäpeli, jossa ratkotaan tehtäviä tarinakehyksen sisällä
  • Tavoitteena ratkaista tehtävät tietyssä ajassa ja löytää ratkaisu tarinaan
  • Yleensä pelin lopussa huoneesta/tilasta paetaan

Pakopelit pyrkivät flow-tilaan

  • Pakopelit on sunniteltu ohjaamaan ihmistä kohti flow-tilaa => tämä on oppimisen kannalta optimaalista!
  • Flow-tilassa ihminen keskittyy tiettyyn tavoitteelliseen toimintaan niin, että kaikki muu sulkeutuu tietoisuudesta

Mitä sisältöjä pakopeleissä voi olla?

Pakopeleissä voi olla mitä tahansa sisältöä. Tässö muutamia esimerkkejä sisällöistä:

1. AJATUSMALLIT

  • pelin tarkoituksena on ohjata pelaajia  miettimään tiettyä teemaa –  esim. mediakasvatus, yrittäjyyskasvatus, koodaus – monialaiset oppimissisällöt

2. UUSIEN SISÄLTÖJEN OPPIMINEN

  • pelaaja joutuu omaksumaan pelissä annettua tietoa ratkaistaakseen tehtävät ja koko pelin

3. JO OPITUN KERTAUS

  • esim. kertotaulut, kielioppi, sanastot jne.

4. SIMULAATIO, SOVELTAMINEN

  • miten toimin tällaisessa tilanteessa –pelit, tosielämän haasteiden ratkaisu, opitun soveltaminen käytäntöön

5. LUOVUUS, ITSE TUOTTAMINEN

  • oppilaat pelin tekijöinä, suunnittelu, videoiden teko, rekvisiitan askartelu…

Miten suunnittelen oppimispakopelejä?

Oppimispelien speksit

  • Mitä ja kenelle: Tee lista sisällöstä, jotka haluat peliin
  • Pelin tavoitekesto: 30 minuutin peliin tarvitaan noin 4-5 tehtävää, 60 minuutin peliin noin 7-10
  • Missä: Rakennetaanko peli suljetuun huoneeseen (luokkahuone) vai avoimeen tilaan (koulu, ulos). Siirretäänkö peliä? Kuinka nopeasti se pitää koota ja purkaa?
    • Nopeast koottava = vähän rekvisiittaa
    • Peli voi laajentua nettiin => nopeuttaa kokoamista
  • Tarina: pelissä on hyvä olla tarina tai muuten se on vain kokoelma pulmatehtäviä. Tarina voi olla pelkkä kehys tai pelin läpi kulkeva juoni.
    • Tarinasta tulee esiin pelin sisäinen tavoite: ”paeta ennen kuin”, ”selvittää mitä tapahtui”

Tehtävät:

Voit käyttää millaisia tehtäviä tahansa:

  • Tehtäviä, joista saa koodin tai salasanan
  • Tehtäviä, jotka ratkaisemalla pelaaja saa avaimen, esineen tai vihjeen, joita ilman ei pääse eteenpäin
  • Tehtäviä, jonka jälkeen ohjaaja päästää eteenpäin
  • Tehtäviä, joihin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua (pohdinta, luovuutta vaativat)

Yleisiä tehtävätyyppejä:

  • Piiloitetut esineet
  • Videot / audiot
  • Magneetit / magneettilukot
  • Tiimitehtävät
  • Laskutehtävät
  • UV-salakirjoitus
  • Fyysiset tehtävät
  • Arvoitukset
  • Logiikkatehtävät
  • Tiedon yhdistely

Ryhmäkoot ja pelin eteneminen

Pakopeli voi olla lineaarinen, epälineaarinen tai yhdistelmä näistä.

Lineaarinen peli

Lineaarisessa pelissä tehtävät ratkotaan järjestyksessä.

  • Helppo suunnitella. Vihjettä seuraa aina tehtävä, josta saa uuden vihjeen uuteen tehtävään
  • Peli voi edetä suoraan ja juonta on helppo rakentaa
  • Sopii lähinnä pienille ryhmille (noin 3-6 henkilöä)

Epälineaarinen peli

Epälineaarisessa pakopelissä on useampi yhtä aikaa ratkottava tehtävä.

  • Sopii paremmin isommille ryhmille, koska ryhmä voi jakaantua
  • Juonen rakentaminen on vaikeaa jos pelissä voidaan edetä missä järjestyksessä tahansa
  • Mitä isompi ryhmä, sitä enemmän tehtäviä, sitä monimutkaisempaa suunnitella

 

 

Valmisteilla oleva pakopeli:

Valmiita pakopelejä

Alle on koottu muutama valmis pakopeli. Muista, että opettajana sinun tulisi aina ensin itse pelata läpi pakopeli, jotta osaat tarvittaessa auttaa oppilaita pelaamisessa.

Pakopeleihin liittyviä sivustoja