Ohita valikko
Takaisin etusivulle Takaisin etusivulle
Lapset piirtää

Alueellinen tutortoiminta

Vaasan suomenkielinen perusopetus on lukuvuoden 2020-2021 aikana mukana kehittämässä alueellista opettajatutortoimintaa Vaasan seudulle. Vaasan lisäksi hankkeessa on mukana Mustasaaren suomenkielinen perusopetus, Laihian ja Isokyrön perusopetus sekä Vaasan kristillinen koulu. Hankkeeseen on saatu rahoitusta opetus ja kulttuuriministeriöltä. Kokoamme tälle sivustolle tietoa hankkeen toiminnasta sekä tukimateriaalia opettajille.

Alueellisen tutortoiminnan tavoitteena on rakentaa alueellinen suomenkielinen tutorverkosto Vaasan seudulle. Alueellisen tutorverkoston toiminnan kautta yhä useampi opettaja saa matalan kynnyksen vinkkejä oman opetuksen kehittämiseen. Alueellisen tutorverkoston kautta voidaan hyödyntää kuntien omien tutoreiden vahvuuksia ja osaamista yli kuntarajojen.

Toimivat käytänteet etäopetuksessa

Syksyllä 2020 alueelliset digitutorit ovat selvittäneet mitkä käytänteet alueellisesti on koettu toimivaksi etäopetuksessa. Alla olevaan videoon on koottu tietoa toimivista etäopetuskäytänteistä.

3D tulostaminen

Alla olevien videoiden avulla on mahdollista aloittaa 3D-mallintaminen tinkercad.com – nimisen nettiselaimessa toimivan ohjelman avulla. Luo itsellesi käyttäjätili tai kirjaudu Google-tilin avulla ja aloita mallintaminen.

 

3D-mallintamisen ideapaperi 

Toiminnallisuutta yläkoulun äidinkielen oppitunneille

Selkeä tunnin runko mahdollistaa toiminnallisuuden lisäämisen oppitunneilla

  • Jokaisen oppitunnin alussa on tärkeä käydä läpi tunnin ohjelma ja runko. Jokaisen oppilaan tulisi oppitunnin alussa tietää mitä heiltä odotetaan ja mitkä säännöt ovat käytössä oppitunneilla:
  • Tuntirungon esittely tunnin alussa: mitä on ohjelmassa ja missä kohtaa vaaditaan erityistä keskittymistä?
  • Tasapainotuolit, tasapainolaudat, leuanvetotanko ja istuintyynyt: → Miten niiden kanssa toimitaan? Milloin ne ovat oppilaiden vapaassa käytössä ja milloin niiden käyttö on kielletty?
  • Tuntirungon rakentaminen siten, että jokaisella tunnilla olisi keskittymistä vaativa osuus sekä rennompi osuus.
  • Tavoitepykälät tehtävissä: minimi, hyvää & bravo.

Esimerkkejä tuntirungoista:

7B

Kotitehtävien tarkistus:
Henkilöt s. 176
s. 177-179 t. 1-4
minimi: 2 tehtävää
hyvää: 3 tehtävää
bravo: 4 tehtävää

Uuden kappaleen läpikäyminen:
Tapahtumapaikka ja -aika
s. 181 t. 2-6
minimi: 3 tehtävää
hyvää: 4 tehtävää
bravo: 5 tehtävää

8F
Kotitehtävien tarkistus:
s. 84 – 85 t. 1-8
minimi: 4 tehtävää
hyvää: 6 tehtävää
bravo: 7 tehtävääUuden kappaleen läpikäyminen:
Lauseenjäsennys s. 86 – 87
Opetusvideot uudesta aiheesta:
Lauseenjäsennys – miten se tehdään?
Lauseenjäsennyksen perusteita
s. 88-89 t. 1-10
minimi: 7 tehtävää
hyvää: 8 tehtävää
bravo: 9 tehtävää

 

Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen

Mitä tarkoitan sanalla oppimisympäristö?

Oppimisympäristöllä tarkoitan tilojen, paikkojen, yhteisöjen ja toimintakäytäntöjen lisäksi välineitä, palveluita ja materiaaleja, joita opiskelussa käytetään (ks. POPS 2014: 29; Aalto ym. 2009: 405; Taalas 2008). Opetuksessa erilaisia oppimisympäristöjä voi arvioida siitä näkökulmasta, miten ne tukevat oppimista ja ottavat huomioon erilaiset kielenkäyttötilanteet (Aalto ym. 2009: 405). Oppimisympäristöjen tehtävä on tukea oppijoiden oppimista, vuorovaikutusta ja yhteisöllisen tiedon rakentumista. Oppimisympäristöjen hyödyntäminen mahdollistaa yhteistyön sekä asioiden monipuolisen tarkastelun. Erilaisia oppimisympäristöjä valitessa ja kehittäessä on otettava huomioon, että oppimista tapahtuu myös koulun ulkopuolella. (POPS 2014: 29.) Jos opetusta suunnitellessa opettaja keskittyy vain opettajalähtöisesti ajattelemaan oppimateriaaleja ja työtapoja, jää suuri määrä resursseja ympäriltä käyttämättä (Aalto ym. 2009: 405).

Katkelma on gradustani:
Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa

 

Esimerkkejä toiminnallisista tehtävistä äidinkielen oppitunneille

  • Modustehtävät:
    → Esimerkkilauseet ja luokan yksi kulma on yksi modus, johon oppilaiden tulee aina siirtyä:
    Minä syön omenan. (indikatiivi)
    Minä söisin omenan, jos olisi aikaa. (konditionaali)
  • Opetusvideot: oppilaat kuvaavat ne itse.
  • Lautapelit eri oppiaineisiin liittyen: äidinkielessä esimerkiksi Alias.
  • Kisana, jotkut kirjan tehtävistä:
    → Esimerkiksi yhdeksäsluokkalaisten kanssa teimme kirjan pilkkutehtävän kisana.
  • Oppilas tekee harjoituskokeen kaverille sekä valmiiksi myös vastausmonisteen. Oppilas myös tarkistaa ja arvioi kokeen.
  • Arvosanapolut tehtävissä:
    Yhdeksäsluokkalaisten  kirjallisuusjakso
  • Lukutunnit (30 min lukemista, 15 min muuta)
    → Oppilaat saavat valita yhdessä luokkana päivän, jolloin on lukutunti.
    → Uutena lehtipiste luokassa. Oppilaat ovat saaneet tehdä omia ehdotuksia lehdistä.
  • Mielipidekirjoituksien julkaiseminen paikallislehdessä
  • Kisa sanaluokista: Oppilaat lähtevät  ryhmissä kiertämään koulua. Aikaa oppilailla on 10 minuuttia. Se ryhmä voittaa, joka kirjoittaa paperille eniten substantiiveja, joita näkevät koulussa.
  • Kahdeksasluokkalaiset tekivät kauhuäänitteitä osana kirjallisuusgenrejä.
  • Portfolio 
  • Koe vai muu arvioitava tehtävä? Oppilas saa päättää.
  • Luvallinen lunttilappu esimerkiksi moduskokeessa. Oppilas saa tehdä lunttilapun koetta edeltävällä tunnilla koulussa.
  • Kertauskahootit: Kielenhuolto-Kahoot!

Varhennettu kieltenopetus

Vaasan seudulla on jo parin vuoden ajan kehitetty varhennettua kieltenopetusta tutortoiminnan kautta. Alueellisessa tutorhankkeessa Vaasan varhennetun kieltenopetuksen tutorit ovat mukana kehittämässä alueellista tutortoimintaa ja jakamassa jo toimivia käytänteitä.

Vaasassa on jo jonkin aikaa ollut käytössä yhteinen Teams-alusta, jonne kootaan vinkkejä, koulutusmateriaaleja ja toimivia käytänteitä varhennettuun kieltenopetukseen liittyen. Sivuston ylläpitäjinä toimii Pia Siltala ja Johanna Hännikäinen. Yhteinen Teams-alusta on nyt avattu alueellisen käyttöön Vaasan, Mustasaaren, Laihian ja Isokyrön opettajille. Pääset mukaan ryhmään laittamalla sähköpostitse viestiä aluetutorille (kajsa.karlsson@edu.vaasa.fi).

Vaasassa on myös yli vuoden ajan järjestetty ”Ideanyyttäreitä”. Ajatuksena on, että tapahtumissa päästään jakamaan ja oppimaan toimivia varhennetun kieltenopetuksen käytänteitä. Ideat kootaan myös aina nyyttäreiden jälkeen Teams-alustalle. Keväästä 2021 lähtien myös Mustasaaren, Laihian ja Isokyrön opettajat ovat tervetulleita ideanyyttäreihin. Kielinyyttäreiden ajankohdat ja paikat löydät aluetutorhankkeen tapahtumakalenterista.

Toivottavasti nähdään Teamsissä ja nyyttäreillä!

Toiminnallisia leikkejä kielten tunneille alakouluun

Värileikki

Värien harjoittelemisen jälkeen asetellaan eri puolille erivärisiä kartioita tai muita merkkejä. Sanotaan väri ja lapset etsivät oikean värin. Voi tehdä myös ympäristössä olevia värejä käyttäen tai pyytää etsimään ympäristöstä tiettyjä värejä: Find something green. Soveltuu myös esim. numeroiden harjoitteluun.

 

Sanaharjoitus

Asetellaan ympyrän muotoon kuvakortteja (maahan, seinille, lattialle). Lapset kiertävät ympyrää ja kortin kohdalla sanovat sanan ääneen. Kun ohjaaja sanoo stop, pysähdytään siihen kohtaan, missä sillä hetkellä ollaan. Ohjaaja sanoo jonkin sanan ja sen kohdalla oleva(t) tulee keskelle pois pelistä (saa seuraavalla kierroksella sanoa stop ja valita sanan). Jatketaan niin kauan, kunnes vain yksi pelaaja on jäljellä.

 

“Kolmekutonen”

Eilen pelattiin versiota kaksikymmentä. Sanastoa on harjoiteltu aiemmin ja valittu 20 kuvakorttia, jotka on numeroitu 1-20. Kuvakortit kiinnitetään esim. pyykkipojilla ympäristöön. Pareittain tai pienissä ryhmissä käydään heittämässä noppaa, käydään etsimässä silmäluvun osoittama kortti ja tullaan kertomaan sana opettajalle (opella sanalista, josta voi tarkastaa, että oikea kuva on löytynyt). Seuraavalla kierroksella heitetään noppaa uudelleen, lisätään saatu silmäluku edelliseen ja mennään taas etsimään oikea kuva. Peli voi päättyä, kun on päästy kahteenkymmeneen tai sitä voi jatkaa niin, että kahdestakymmenestä ruvetaankin vähentämään silmälukuja.

Opettaja voi valita haluamansa määrän kuvakortteja. Tätä peliä voi soveltaa pienten ja isojen oppilaiden kanssa monissa eri oppiaineissa.

 

KABOOM

Muistipeli sanoista. Yhdessä tai muutamassa kortissa/jäätelötikussa lukee KABOOM! tai on pomminkuva. Oppilaat ottavat yksitellen kortteja/tikkuja ja sanovat niissä olevan sanan. Jos tietää oikean, saa kortin/tikun itselleen. Jos saa KABOOMin joutuu antamaan kaikki kortit/tikut pois.

 

Bamboozle -epäreilu peli

Pelataan joukkueina. Pisteenlasku vaihtelee, joten pelistä tulee jännä.

https://www.baamboozle.com/game/47564

 

Rock-paper-scissors

Sanat jonossa tai puoliympyrässä lattialla. Kaksi joukkuetta. Molemmista joukkueista lähtee yksi liikkumaan eteenpäin. Jokaisen kortin kohdalla hän sanoo kortissa olevan sanan. Kun pelaajat kohtaavat, he pelaavat kivi-paper-sakset (rock-paper-scissors). Voittaja saa jatkaa matkaa. Häviäjä menee oman jononsa viimeiseksi ja seuraava lähtee liikkeelle korttijonon alusta. Jos pelaaja ehtii koko korttijonon päähän ennen kuin toinen joukkue lähtee, heidän joukkueensa saa pisteen. (Sari Salo: Peppu irti penkistä.)

 

Väriruletti -peli

Etsi värihyrrä colour spinner sovellus, löytyy useita erilaisia ja pistä hyrrä pyörimään.

 

Leikkejä, kaikkien sanojen opetteluun:

  • Tötsien alle piilotetaan sanoja ja etsitään niitä open ohjeiden mukaan. Find me ….
  • Ympäri pihaa piilotetaan sanoja pienillä korteilla. Oppilaat käyvät etsimässä ja saavat kortin takaa aina numeron ja kirjaimen, joista lopussa muodostuu tarkistussana.
  • Hedelmäsalaatti.
  • Väriharjoittelua pienillä erivärisillä kuutioilla tai multilnk paloilla. Jokaiselle annetaan oma pala. Kierrellään kysymässä Red? Yes. / No. TAI What´s your favourite color? Red.
  • Edellistä voidaan myös käyttää ryhmän muodostamiseen.
  • Sanat ympäri luokkaa/liikuntasalia. Opettaja sanoo sanan ja juostaan sen kuvan luokse.
  • Hernepussidiagrammi: Kortit lattialla. Oppilaat sanovat vuorollaan jonkun sanoista. Yrittävät heittää sen kortin päälle hernepussinsa. Jos osuu oikeaan kuvaan, saa merkitä raksin omaan diagrammiinsa. Sama toimii myös liikuntasalissa niin, että jokaista kuvaa vastaa joku temppu. (Sari Salo: Peppu irti penkistä.)
  • Sanat lattialla. Joku heittää taskunoppaa tai sanoo sanan. Muut yrittävät nopeasti osua oikeaan kuvaan kärpäslätkällä tai sanomalehtirullalla.
  • Tilassa on värikortit. Opettaja sanoo sanan, oppilaat kulkevat sen värin kohdalle, joka sopii sanaan. Voi pelata myös ulkona.
  • Värityskuvia. Opettaja sanoo esim. ”A green tree.” tai hassuja/vääriä värejä.
  • Laulu. Kun kuuluu tietty sana, noustaan ylös/tehdään joku liike.
  • Oppilaiden selkään teipataan kuva. Oppilas yrittää selvittää mikä on. Am I a …?
  • Hippana. Hipalla on pikkukortit. Aina kun saa kiinni antaa hänelle kortin. Kortista pääsee eroon, kun sanoo sanan opettajalle englanniksi.
  • Valloitus-peli. Oppilailla korttipakat. Molemmat kääntävät kortin ja sanovat toisen kortissa olevan sanan. Jos vain toinen tietää, hän saa kaikki kortit.

  • Aluetutorhankkeen kautta opettajilla on ollut mahdollisuus saada tutorointia ulkokouluun liittyen. Olemme kooneet tälle sivulle lyhyesti tietoa ulkokoulusta ja myöhemmin kevään aikana kokoamme vielä sivustolle erilaisia linkkejä ulkokoulumateriaaleihin.

  • Alueellisen tutorhankkeen kautta alueen tutoreille ja opettajille on järjestetty koulutusta yhteisopettajuuteen liittyen. Tälle sivustolle olemme koonneet tutoreiden ajatuksia yhteisopettajuudesta sekä esimerkkejä toimivista yhteisopettajuuden käytänteistä Vaasan seudulla. Toivomme, että nämä materiaalit voivat innostaa opettajia kokeilemaan ja kehittämään yhteisopettjuutta kouluilla.