Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset
Vuoden vaihtuessa sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Vaasalta Pohjanmaan hyvinvointialueelle
Julkaistu: 20.12.2021
Vaasalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaa 1.1.2022 alkaen Pohjanmaan hyvinvointialue. Palvelupisteet ja henkilökunta pysyvät kuitenkin samoina vuodenvaihteessa. Keskitetty Asiakaspalvelukeskus palvelee myös vaasalaisten hoidon tarpeen arvioinnissa, neuvonnassa ja terveydenhuollon ajanvarauksissa 1.1.2022 alkaen.
Suurin muutos asiakkaiden ja potilaiden näkökulmasta on organisaation nimi ja uudet palvelunumerot. Sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden vanhat puhelinnumerot toimivat kuitenkin vielä puolen vuoden siirtymäkauden ajan.
– Kun perustason terveyspalvelut, sosiaalihuolto ja erikoissairaanhoito ovat yhtä organisaatiota, ottaa asiakas aina yhteyttä oikeaan paikkaan ottaessaan yhteyttä Pohjanmaan hyvinvointialueeseen. Pyrimme siihen, että kaikki sujuu tammikuussa ongelmitta, mutta toivomme asiakkailta ja potilailta ymmärrystä, jos ja kun muutoksista johtuvia haasteita voi tulla esimerkiksi tietojärjestelmissämme. Teemme kaikkemme, että palvelut sujuisivat hyvin, kertoo hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen.
Uudet numerot, tutut ihmiset
– Asiakkaita ja potilaita palvelevat pääsääntöisesti samat tutut ammattilaiset siellä tutulla terveysasemalla tai sosiaalihuollon palveluissa. Erikoissairaanhoidon palvelut löytyvät edelleen samoista paikoista, Kinnunen toteaa.
Hoidon tarpeen arviointi, neuvonta ja terveydenhuollon ajanvaraus keskitetään Asiakaspalvelukeskukseen (06 218 9000, toiminnassa 1.1.2022 alkaen).
Alkuvaiheessa puhelu yhdistyy edelleen oman kunnan alueella sijaitsevalle terveysasemalle, kunnes yhtenäinen toimintamalli on luotu koko alueelle. Puhelinpalveluissa saattaa olla aluksi ruuhkaa ja takaisin soittoa voi joutua odottaa normaalia pidempään.
Suun terveydenhuollolle on myös oma alueellinen neuvontanumero, josta voi varata ajan hammaslääkärille, hammashoitajalle tai suuhygienistille ja saada neuvontaa. (06 218 9100, toiminnassa 1.1.2022 alkaen).
Sosiaalihuollon palveluiden asiakkaat voivat jatkossakin olla yhteydessä Vaasan alueella sijaitsevaan palveluyksikköön tai samaan yksikköön, jonka kautta on tullut palvelun piiriin.
Yhteinen sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee koko aluetta. (06 218 9555, toiminnassa 1.1.2022 alkaen)
Hyvinvointialueen yhteinen puhelinvaihde välittää tammikuun alusta alkaen kaikkien alueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden puhelut. Puhelinvaihde (06 218 1111, toiminnassa 1.1.2022 alkaen) auttaa esimerkiksi silloin, kun tarvittavaa yhteystietoa ei löydy muualta.
Kaupungin verkkosivuilla muutos näkyy ohjauksena uuteen palveluun
1.1.2022 lähtien Vaasan kaupungin sivulla olevia sosiaali- ja terveyspalveluiden tietoja ei enää päivitetä, mutta ne pidetään vielä näkyvissä asukkaille alkuvuoden ajan. Ajankohtaisin ja päivitetty tieto löytyy Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän sivuilta osoitteesta pohjanmaanhyvinvointi.fi, joten kannattaa ottaa uudet sivut ja sosiaalisen median kanavat seurantaan. Tiedotamme kaupungin kanavissa jatkossakin koronan mahdollisista vaikutuksista omiin palveluihimme, kuten esimerkiksi koulujen tai kulttuuripalveluiden toimintaan.
- verkkopalvelu: pohjanmaanhyvinvointi.fi
- Facebook: @osterbottensvalfard.pohjanmaanhyvinvointi
- Instagram: @osterbottens.valfardsomrade
- Twitter: @OVPH_fi
- LinkedIn: @osterbottensvalfardpohjanmaanhyvinvointi