Ohita valikko
Viisi lasta seisoo rinnakkain pitäen kädessään värikkäitä roolikylttejä ja sinisiä kaulanauhoja. Taustalla näkyy historiallinen mustavalkoinen rakennuskuva.

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Viidesluokkalaiset energiapolulla – lasten ideat muokkaavat tulevaisuuden opetusta

Julkaistu: 4.12.2024

Mistä kaikkialta saamme energiaa? Kuinka ohjelmoidaan robotti? Mikä on energiapolku? Muun muassa näitä kysymyksiä pohtivat vaasalaiset viidesluokkalaiset lasten vaikuttamispäivässä hallintotalolla.

Lasten vaikuttamispäivinä 19.11. ja 20.11. vaasalaiset alakoululaiset pääsivät tutustumaan kaupungin päätöksentekoon Vaasan hallintotalolla. Mukana olivat Huutoniemen 5C-luokka sekä Vikinga skolan 5A- ja 5B-luokat.

Päätöksenteon lisäksi lapset ideoivat ja oppivat työpajoissa aiheista energia ja sähkö.

Mitä viidesluokkalaisille tuli mieleen sanasta energia?

  • Ihmisen energian käyttö vaikkapa harrastuksissa: saat energiaa ja käytät energiaa
  • Erilaiset voimalaitokset
  • Liikenne
  • Sähkölaitteet ja niiden toiminta
  • Energiajuoma

Lapset saivat myös kertoa, miten he haluaisivat oppia energia-aiheista koulussa.

Mitä haluat oppia energiasta – viidesluokkalaisten suosituimmat ideat:

  1. Ohjelmointi: kuinka ohjelmoidaan robotti, kuinka puhelimet toimivat, kuinka pelejä ohjelmoidaan.
  2. Energian eri muodot: Kuinka erilaiset elektroniset laitteet toimivat? Esim. sähkökitara, televisio, mikroaaltouuni, robotit, tuulivoimalat.
  3. Kuinka sähköä tehdään: Mistä kaikkialta saamme energiaa? Voidaanko rakentaa minivoimala? Miten tehdä kestävää energiatekniikkaa?

 

Viisi lasta seisoo kumartuneena pöydän ääreen tekemään tehtävää. Aikuinen ohjeistaa lapsia pöydän toiselta puolelta.

Lasten ideoita viedään eteenpäin

Työpajoja vetivät perusopetuksen energiatiimin jäsenet. Energiatiimi vetää Innostavaa energiaa kouluun –hanketta, jonka tavoitteena on nostaa energianäkökulman avulla kestävän kehityksen teemat osaksi koko perusopetuksen toimintakulttuuria.

Energiatiimin Maiju Rintala kertoo, että lasten ideoiden pohjalta kehitetään energiakasvatusta Vaasan perusopetuksessa.

– Välitämme lasten kysymyksiä energiaan ja sähköön liittyen myös eteenpäin esimerkiksi kuntatekniikkaan, ja toivomme saavamme lapsille sopivat vastaukset. Heitä kiinnosti esimerkiksi, miten katuvalaistus toimii täällä Vaasassa, kertoo Rintala, joka toimii perusopetuksessa digipedagogisena kehittäjänä.

Energiapolku vie voimalaitoksiin

Lapset pääsivät myös tutustumaan Vaasan kaupungin energiakoulutuksen polkuun ja kertomaan siihen liittyen omia ideoitaan.

Vaasassa toteutetaan energiakoulutuksen polkua, joka ulottuu aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin saakka. Tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten energiatietoisuutta ja kestävän kehityksen osaamista sekä kehittää tulevaisuuden työelämätaitoja.

– Työpajoissa sana energiapolku toi lasten mieleen esimerkiksi jouluvalot, Tropiclandian, voimalaitokset, pelit, vr-lasit, katuvalaistuksen ja Googlen, kertoo lehtori Outi Närvä perusopetuksen energiatiimistä.

Oppilaat istuvat suuressa luentosalissa, jossa etuosassa on puhujakoroke ja seinälle heijastettu dia esittää energia-aiheisia kysymyksiä. Kolme aikuista keskustelee lavan läheisyydessä.

Lapsiystävällinen kunta –malli etenee Vaasassa

Vaasan kaupunki on mukana UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -mallissa.

Toimintasuunnitelmaan on kirjattu viisi tavoitetta, joiden toteutuessa Vaasa voi saada UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen.

Yksi tavoitteista on se, että lasten ja nuorten näkemykset huomioidaan osallistamisen avulla palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.