
Artikkelin kategoriat: Uutiset
Vaasa kartoitti kävely- ja pyöräreittien riskipaikat
Julkaistu: 19.3.2025
Vaasan kaupungin tavoitteena on kehittää kaupunkiympäristöä niin, että se tukee kestävää liikkumista ja päästöjen vähentämistä. Kävelyn ja pyöräilyn keskeisten reittien turvallisuutta kartoitettiin Traficomin tieliikenteen turvallisuustoiminnan valtionavustusta saaneessa hankkeessa.
Vaasan keskustassa jalankulku ja pyöräily ovat ensisijaisia kulkumuotoja. Samalla kun pyritään lisäämään kävelyä ja pyöräilyä, on varmistettava, etteivät liikenneonnettomuudet lisäänny.
Hankkeessa kaupungin keskeiset reitit auditoitiin koneellisella 360-kuvauksella ja maastokartoituksella. Auditoinnin lähtötiedoiksi koottiin tiedot onnettomuuksista, kävelyn ja pyöräilyn asukaskyselystä sekä palautteista. Auditoinnissa tarkasteltavina luokkina olivat liikenneturvallisuus, sujuvuus, esteettömyys ja infran puutteet.
Näkemäesteet ja valaistus keskeisiä kehityskohteita
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat huonot näkemät kadulta pyörätielle sekä ”giljotiinit”, eli kahden saman suuntaisen ajokaistan ylitykset. Keskustan ulkopuolella kehittämiskohteena nousi erityisesti risteyksien ja suojateiden valaistuksen kehittäminen.
Liikenneturvallisuuden kehittämistä olisi priorisoitava koulureittien varrella ja vilkasliikenteisten koulujen lähistöllä. Asiantuntijat korostivat tämän merkitystä liikenneturvallisuuden parantamisen työssä. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa Raastuvankatu ja Koulukatu, joiden varrella on useita kouluja.
Liikenneturvallisuusriskien vaarallisuutta ja merkityksellisyyttä arvioitiin asiantuntijatyöskentelyn, teorian ja haastattelujen avulla.
Kaupunki ryhtyy parannustoimiin
Hankkeessa laadittiin kehittämissuunnitelma keskeisten liikenneturvallisuusriskien korjaamiseksi. Vaasan kaupunki tulee edistämään liikenneturvallisuuskohteiden parantamista.
Tyypillisin kehittämistarve liittyy puutteellisen näkemän aiheuttaman liikenneturvallisuusriskin korjaamiseen. Ongelmaa voidaan pyrkiä ratkaisemaan laskemalla tilannenopeuksia muun muassa rakenteellisilla muutoksilla. Vaihtoehtoisesti voidaan pyrkiä laajentamaan näkemäalueita, mutta erityisesti keskusta-alueella näkemäesteen aiheuttaa useimmiten rakennus, jolloin näkemäestettä ei voida poistaa. Tällöin yhtenä vaihtoehtona on näkemäalueen laajentaminen jäsentelemällä katualue uudelleen.
Lisätietoa
Tutustu hankkeen loppuraporttiin (PDF)
Ohjekortti: Jalankulku- ja pyöräilyväylien turvallisuus- ja sujuvuusauditointi (PDF)