Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset
Uudistuneelle vaasa.fi:lle kunniamaininta Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
Julkaistu: 9.9.2020
Päivitetty: 10.9.2020
Viime syksynä uudistettu vaasa.fi -verkkopalvelu huomioitiin kunniamaininnalla Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa. Vaasan kaupungin, Visit Vaasan, Vaasan seudun ja UNESCOn luonnonperintökohde Merenkurkun saariston yhteistyön tuloksena syntynyt sivusto yhdistää Vaasan seudun palvelut ja tapahtumat saman katon alle.
– Aiemmin tiedon löytäminen saattoi olla haastavaa ja vaati useiden eri sivustojen selaamista. Yhteisen verkkopalvelun myötä esimerkiksi koko seudun kulttuuritarjonta, investointimahdollisuudet ja luontopolut löytyvät helposti yhdestä ja samasta paikasta, Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén kertoo.
Uudistuksen tarkoituksena oli vahvistaa Vaasan seudun vetovoimaa ja näkyvyyttä sekä palvella entistä paremmin paitsi alueen asukkaita ja yrityksiä, myös matkailijoita. Projektissa luotiin myös yhteinen visuaalinen ilme Vaasan kaupungille, Vaasan seudulle ja Visit Vaasalle.
– Varsinkin kävijöiden näkökulmasta helpottaa, kun tietoa ja palveluita on saatavilla samalta sivustolta, Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson ja Metsähallituksen maailmanperintökoordinaattori Malin Henriksson toteavat.
Uusi sivusto otettiin erittäin hyvin vastaan ja myös sivuston käyttäjämäärät kasvoivat huimasti. Seitsemän kuukauden vertailujaksolla koko sivuston käyttäjämäärä kasvoi +44% ja matkailuosioiden osalta peräti +118%.
Tehdään yhdessä
Uusi verkkopalvelu syntyi valtakunnallisesti ainutlaatuisen yhteistyön tuloksena. Käytännössä kyseessä on neljän organisaation ja kahdeksan kunnan yhteinen sivusto, jonka lisäksi Pohjanmaan liiton ja KulturÖsterbottenin kanssa toteutettu tapahtumakalenteri kokoaa 15 kunnan tapahtumatarjonnan samaan paikkaan.
– Julkisella taholla yhteistyö yli organisaatio- ja kuntarajojen ei ole kaikkialla itsestäänselvyys. Me onnistuimme tekemään niin brändillisen uudistuksen, kuin verkkopalvelu-uudistuksenkin miettimällä tarkasti sivuston käyttäjien tarpeita. Tuntuu erinomaisen hyvältä saada kiitosta hyvin tehdystä pitkäjänteisestä työstä, VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus iloitsee.
Myös asukkaat otettiin alusta saakka vahvasti mukaan palvelun suunnitteluun ja testaamiseen. Saadun palautteen perusteella palveluun tehtiin lopulta merkittäviäkin muutoksia.
– Hyvä käyttäjäkokemus syntyy toimivasta verkkopalvelusta ja laadukkaasta sisällöstä. Meille oli tärkeää, että palvelua voidaan käyttää kaikilla laitteilla ja erityisesti mobiilikäyttöön ja saavutettavuuteen panostettiin sivuston suunnittelussa, uudistusprojektia vetänyt Tiina Salonen toteaa.
Mikä on Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu?
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointi- ja viestintäosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin sekä viestinnän hyviä käytäntöjä. Tänä vuonna kisaan osallistui yhteensä 49 ehdotusta eri puolilta Suomea.
Kilpailun avulla pyritään lisäämään markkinoinnin ja viestinnän hyödyntämistä, vaikuttavuutta ja arvostusta osana kuntien palveluiden ja elinvoimaisuuden kehittämistä sekä kunta-alan muutosprosessia.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta-ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät Suomen Kuntaliitto, Seudulliset kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.