Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset
Urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyön hakuaika alkaa 1.2.2024
Julkaistu: 29.1.2024
Vuoden 2024 urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyö jaetaan kaupunginhallituksen päättämän kriteeristön mukaisesti. Hakuaika on 1.-15.2.2024.
Kriteerit täyttävät joukkueet voivat tehdä hakemuksen markkinointiyhteistyöstä hakuaikana 1.-15.2.2024.
Aikataulu:
- 1.-15.2. lähetä hakemus liitteineen kirjaamoon
- 29.2. hakemusten täydennykset perillä
- 18.3. kaupunginhallitus käsittelee asiaa
- 1.4. sopimukset lähetetään allekirjoitettavaksi
- urheiluseurat lähettävät laskun (Huom! Arvonlisäverosta tarkempaa tietoa myöhemmin tekstissä)
- 29.3. tarkistetaan urheiluseurojen avoinna olevat laskut kaupungille ja sen tytäryhtiöille
- mikäli avoinna on saatavia, summa vähennetään myönnetystä markkinointirahasta
Markkinointiyhteistyön kriteerit
- Laji on olympiakomitean virallinen laji, eli oma olympiakomitean alainen lajiliitto, sekä valtakunnallinen sarja
- Lajin yleisyys ja tunnettuus Suomessa (mittarina aikuisten +18-vuotiaiden lisenssipelaajien määrä lajeittain), sekä sarjataso seuraavasti:
- kategoria 1: yli 10 000 lisenssipelaajaa ja lajin kaksi ylintä sarjatasoa (jalkapallo ja jääkiekko)
- kategoria 2: yli 1000 lisenssipelaajaa ja lajin ylin sarjataso (futsal, pesäpallo, amerikkalainen jalkapallo)
- kategoria 3: alle 1000 lisenssipelaaja ja lajin ylin sarjataso
- Edellisen vuoden valtakunnallinen näkyvyys (medianäkyvyys tv:ssä ja verkossa, sekä some-kanavien tavoittavuus oman alueen ulkopuolella). Lisäksi keskiarvo vierasotteluiden katsojamääristä (seuran toimittama oma raportti).
- Edellisvuoden markkinointiyhteistyön toteutuminen (sopimuksessa sovitut asiat), mikäli markkinointiyhteistyötä on tehty edellisvuonna (seuran toimittama oma raportti).
- Alustava markkinointisuunnitelma sisältäen kaupungin saamaan näkyvyyden markkinointiyhteistyössä.
- Kriteerit vaikuttavat myönnettävään markkinointiyhteistyösummaan.
- Markkinointiyhteistyössä otetaan huomioon myös tasa-arvonäkökulma kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-ohjelman mukaisesti.
- Markkinointiyhteistyöstä tehdään erillinen sopimus kunkin joukkueen kanssa ja markkinointiyhteistyön toteutuminen edellyttää sopimusehtojen noudattamista. Markkinointiyhteistyöhön myönnetty summa voidaan periä osin tai kokonaan takaisin, jos sopimusehtoja ei noudateta.
Markkinointiyhteistyön tulee sisältää vähintään
- Kaupungin logonäkyvyys (esimerkiksi pelipaidoissa, laitamainoksissa, otteluilmoituksissa, somekanavilla)
- Sovittu määrä lippuja otteluihin
- Sovittujen hashtagien käyttö sovitussa määriä some-postauksia joukkueen sosiaalisen median kanavissa
- Kotiotteluiden täyttö tapahtumakalenteriin (vaasa.fi/tapahtumat)
- joukkueen ottelut tulee julkaista Vaasan seudun tapahtumakalenterissa viimeistään otteluaikataulujen julkaisusta seuraavan 2 viikon sisällä
- Sekä mahdollinen muu yhteistyö (esimerkiksi tapahtumissa ja viestintä- ja markkinointikampanjoissa)
Jos kaupungilla tai kaupunkikonserniin kuuluvilla yhtiöillä on saatavia seuralta, jolle on myönnetty markkinointiyhteistyöhön rahaa, kuitataan saatavat ensin maksettavaksi markkinointiyhteistyöhön sovitusta summasta.
Tärkeää tietoa laskutuksesta:
Kaupungin ja tytäryhtiöiden saatavat urheiluseuroilta tarkistetaan 29.3.2024. Siihen mennessä kuitatut laskut huomioidaan, loput avoinna olevat laskut kuitataan seuran lähettämän laskun summasta. Saatavat tarkistetaan urheiluseuran Y-tunnuksen perusteella.
Urheilujoukkueet, jotka ovat toiminnastaan arvonlisäverovelvollisia, lähettävät arvonlisäverovelvollisen laskun (myönnetty markkinointiyhteistyösumma + ALV 24 %). Urheilujoukkueet, jotka eivät ole arvonlisäverovelvollisia, lähettävät myönnetystä markkinointiyhteistyösummasta laskun ALV 0 % ja laskulle selvitys laskun arvonlisäverottomuudesta.
Hakulomake: Markkinointiyhteistyö -lomake
Hakulomake sekä tarvittavat liitteet tulee toimittaa sähköisenä: kirjaamo@vaasa.fi viimeistään 15.2.2024.
Hakemukseen vaadittavat liitteet:
- Edellisen vuoden valtakunnallinen näkyvyys, seuran toimittamat omat raportit:
- medianäkyvyys: tv ja verkkolähetykset
- joukkueen omien some-kanavien tavoittavuus oman alueen ulkopuolella
- keskiarvo vierasotteluiden katsojamääristä
- Jos markkinointiyhteistyötä tehty edellisenä vuonna: Raportti edellisvuoden markkinointiyhteistyön toteutumisesta sopimukseen kirjattujen kohtien mukaan.
- Alustava markkinointisuunnitelma sisältäen kaupungin saamaan näkyvyyden markkinointiyhteistyössä.
- Otteluaikataulun julkaisuajankohta
- julkaisuajankohdasta 2 viikon kuluessa tulee ottelut olla julkaistuna Vaasan tapahtumakalenterissa
Lisätietoja
Mika Lehtonen, liikuntatoimenjohtaja, 040 718 7034
Leena Forsén, viestintä- ja markkinointijohtaja, 040 635 0762
Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@vaasa.fi