Ohita valikko
piktogrammi

Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset

Urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyön hakuaika alkaa 1.2.2024

Julkaistu: 29.1.2024

Vuoden 2024 urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyö jaetaan kaupunginhallituksen päättämän kriteeristön mukaisesti. Hakuaika on 1.-15.2.2024.

Kriteerit täyttävät joukkueet voivat tehdä hakemuksen markkinointiyhteistyöstä hakuaikana 1.-15.2.2024.

Aikataulu:

  • 1.-15.2. lähetä hakemus liitteineen kirjaamoon
  • 29.2. hakemusten täydennykset perillä
  • 18.3. kaupunginhallitus käsittelee asiaa
  • 1.4. sopimukset lähetetään allekirjoitettavaksi
    • urheiluseurat lähettävät laskun (Huom! Arvonlisäverosta tarkempaa tietoa myöhemmin tekstissä)
  • 29.3. tarkistetaan urheiluseurojen avoinna olevat laskut kaupungille ja sen tytäryhtiöille
    • mikäli avoinna on saatavia, summa vähennetään myönnetystä markkinointirahasta

Markkinointiyhteistyön kriteerit

  • Laji on olympiakomitean virallinen laji, eli oma olympiakomitean alainen lajiliitto, sekä valtakunnallinen sarja
  • Lajin yleisyys ja tunnettuus Suomessa (mittarina aikuisten +18-vuotiaiden lisenssipelaajien määrä lajeittain), sekä sarjataso seuraavasti:
    • kategoria 1: yli 10 000 lisenssipelaajaa ja lajin kaksi ylintä sarjatasoa (jalkapallo ja jääkiekko)
    • kategoria 2: yli 1000 lisenssipelaajaa ja lajin ylin sarjataso (futsal, pesäpallo, amerikkalainen jalkapallo)
    • kategoria 3: alle 1000 lisenssipelaaja ja lajin ylin sarjataso
  • Edellisen vuoden valtakunnallinen näkyvyys (medianäkyvyys tv:ssä ja verkossa, sekä some-kanavien tavoittavuus oman alueen ulkopuolella). Lisäksi keskiarvo vierasotteluiden katsojamääristä (seuran toimittama oma raportti).
  • Edellisvuoden markkinointiyhteistyön toteutuminen (sopimuksessa sovitut asiat), mikäli markkinointiyhteistyötä on tehty edellisvuonna (seuran toimittama oma raportti).
  • Alustava markkinointisuunnitelma sisältäen kaupungin saamaan näkyvyyden markkinointiyhteistyössä.
  • Kriteerit vaikuttavat myönnettävään markkinointiyhteistyösummaan.
  • Markkinointiyhteistyössä otetaan huomioon myös tasa-arvonäkökulma kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-ohjelman mukaisesti.
  • Markkinointiyhteistyöstä tehdään erillinen sopimus kunkin joukkueen kanssa ja markkinointiyhteistyön toteutuminen edellyttää sopimusehtojen noudattamista. Markkinointiyhteistyöhön myönnetty summa voidaan periä osin tai kokonaan takaisin, jos sopimusehtoja ei noudateta.

Markkinointiyhteistyön tulee sisältää vähintään

  • Kaupungin logonäkyvyys (esimerkiksi pelipaidoissa, laitamainoksissa, otteluilmoituksissa, somekanavilla)
  • Sovittu määrä lippuja otteluihin
  • Sovittujen hashtagien käyttö sovitussa määriä some-postauksia joukkueen sosiaalisen median kanavissa
  • Kotiotteluiden täyttö tapahtumakalenteriin (vaasa.fi/tapahtumat)
    • joukkueen ottelut tulee julkaista Vaasan seudun tapahtumakalenterissa viimeistään otteluaikataulujen julkaisusta seuraavan 2 viikon sisällä
  • Sekä mahdollinen muu yhteistyö (esimerkiksi tapahtumissa ja viestintä- ja markkinointikampanjoissa)

Jos kaupungilla tai kaupunkikonserniin kuuluvilla yhtiöillä on saatavia seuralta, jolle on myönnetty markkinointiyhteistyöhön rahaa, kuitataan saatavat ensin maksettavaksi markkinointiyhteistyöhön sovitusta summasta.

Tärkeää tietoa laskutuksesta:

Kaupungin ja tytäryhtiöiden saatavat urheiluseuroilta tarkistetaan 29.3.2024. Siihen mennessä kuitatut laskut huomioidaan, loput avoinna olevat laskut kuitataan seuran lähettämän laskun summasta. Saatavat tarkistetaan urheiluseuran Y-tunnuksen perusteella.

Urheilujoukkueet, jotka ovat toiminnastaan arvonlisäverovelvollisia, lähettävät arvonlisäverovelvollisen laskun (myönnetty markkinointiyhteistyösumma + ALV 24 %). Urheilujoukkueet, jotka eivät ole arvonlisäverovelvollisia, lähettävät myönnetystä markkinointiyhteistyösummasta laskun ALV 0 % ja laskulle selvitys laskun arvonlisäverottomuudesta.

Hakulomake: Markkinointiyhteistyö -lomake

Hakulomake sekä tarvittavat liitteet tulee toimittaa sähköisenä: kirjaamo@vaasa.fi viimeistään 15.2.2024.

Hakemukseen vaadittavat liitteet:

  • Edellisen vuoden valtakunnallinen näkyvyys, seuran toimittamat omat raportit:
  • medianäkyvyys: tv ja verkkolähetykset
  • joukkueen omien some-kanavien tavoittavuus oman alueen ulkopuolella
  • keskiarvo vierasotteluiden katsojamääristä
  • Jos markkinointiyhteistyötä tehty edellisenä vuonna: Raportti edellisvuoden markkinointiyhteistyön toteutumisesta sopimukseen kirjattujen kohtien mukaan.
  • Alustava markkinointisuunnitelma sisältäen kaupungin saamaan näkyvyyden markkinointiyhteistyössä.
  • Otteluaikataulun julkaisuajankohta
    • julkaisuajankohdasta 2 viikon kuluessa tulee ottelut olla julkaistuna Vaasan tapahtumakalenterissa

Lisätietoja

Mika Lehtonen, liikuntatoimenjohtaja, 040 718 7034

Leena Forsén, viestintä- ja markkinointijohtaja, 040 635 0762

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@vaasa.fi