Artikkelin kategoriat: Uutiset
Työllisyyspalveluiden uudistus tuo lisää palvelupisteitä Pohjanmaan työllisyysalueelle
Julkaistu: 22.11.2024
1.1.2025 alkaen valtion TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle. Jatkossa henkilö- ja yritysasiakkaat saavat apua työnhakuun ja työntekijöiden rekrytointiin TE-toimiston sijaan kuntien työllisyyspalveluista. Vaikka uudistus on rakenteellisesti suuri, asiakkaan näkökulmasta vain yhteystiedot muuttuvat. Pohjanmaan työllisyysalueeseen kuuluvat Vaasan lisäksi Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy ja Vöyri.
Ilman ajanvarausta työllisyyspalveluissa voi asioida myös ensi vuonna Vaasassa ja Närpiössä, missä toiminta jatkuu nykyisissä TE-toimiston tiloissa. Vaasassa asiakkaita palvellaan virastotalolla osoitteessa Wolffintie 35 ja Närpiössä kaupungin asiointipisteessä osoitteessa Närpiöntie 4. Aukioloajat päivitetään vuoden lopussa kuntien verkkosivuille.
Kaskisissa, Korsnäsissä, Laihialla, Maalahdessa, Mustasaaressa, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä voi 1.1.2025 lähtien asioida ajanvarauksella. Jokaiseen kuntaan tulee ajanvarauksella palvelevat palvelupisteet, jotka sijoittuvat kuntien omiin tiloihin, kuten kunnantaloille. Ajanvarauksen voi pyytää työllisyyspalveluista. Tarkemmat osoitteet ja yhteystiedot päivitetään kuntien verkkosivuille vuoden lopussa.
Esimerkiksi Uudestakaarlepyystä asioidaan vielä vuoden loppuun saakka Pietarsaaressa, mutta ensi vuonna asiointi tapahtuu ilman ajanvarausta Vaasassa tai ajanvarauksella Uudenkaarlepyyn kaupungintalolla.
Puhelinnumerot päivittyvät vuoden alussa
Pohjanmaan työllisyysalueen henkilö- ja yritysasiakkaita palveleva puhelinpalvelu aloittaa 1.1.2025 alkaen uusilla numeroilla. Henkilöasiakkaiden uusi palvelunumero on 06 325 4400, yritysasiakkaat voivat soittaa numeroon 06 325 4500.
Lisäksi virkailijoiden henkilökohtaiset työpuhelinnumerot ja -sähköpostiosoitteet muuttuvat. TE-toimisto viestii uusista yhteystiedoista suoraan asiakkaille.
Asiakkaiden yhteyshenkilöt eli niin sanotut omat virkailijat pyritään säilyttämään samoina. Oma virkailija voi kuitenkin vaihtua siinä tapauksessa, jos virkailija siirtyy töihin eri työllisyysalueelle, kuin mihin asiakas jää asiakkaaksi.
Sähköinen asiointi pysyy ennallaan
Sähköinen asiointi säilyy ennallaan Työmarkkinatorilla, joka on valtakunnallinen verkkopalvelu työnhakuun ja rekrytointiin liittyvien asioiden hoitamiseen.
Työmarkkinatorille voi kirjautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella esimerkiksi ilmoittautumaan työnhakijaksi, seuraamaan työnhaun tilannetta tai hakemaan starttirahaa.
Verkkosivuilta löytyy vastauksia asiakkaiden kysymyksiin
Vaasan kaupungin verkkosivuilla on julkaistu työllisyyspalveluiden uudistuksen usein kysyttyjä kysymyksiä. Sivulle on koottu vastauksia kysymyksiin, jotka koskevat muutosta asiakkaan näkökulmasta.
Kysymysten aiheita ovat muun muassa työnhakuvelvoitteet, asiakkaan tietojen siirtyminen ja syyt uudistuksen taustalla.
Usein kysyttyjä kysymyksiä työllisyyspalveluiden uudistuksesta