Ohita valikko

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Robotteja ja roskienlajittelua: energiakasvatusta viedään kouluille erilaisten työpajojen avulla

Julkaistu: 4.6.2024

Savilahden ja Variskan yhtenäiskoulujen oppilaat pääsivät toukokuussa testaamaan ohjelmointia ja kouluttamaan tekoälyä.

Työpajat ovat yksi osa perusopetuksen Innostavaa energiaa kouluun –hanketta, jonka tavoitteena on nostaa energianäkökulman avulla kestävän kehityksen teemat osaksi koko perusopetuksen toimintakulttuuria.

Savilahden yhtenäiskoulun nelosluokkalaiset saivat tehtäväkseen koota Lego Spike Prime –robotit pareittain tai pienissä ryhmissä ohjeen mukaan. Rakentamisen jälkeen robotteja ohjelmoitiin Legon omalla sovelluksella. Jokainen ryhmä onnistui koodaamaan robotin liikkeelle ja onnistuivatpa jotkut lisäämään myös ääntä ohjelmaansa.

– Oppilaat lähtivät tehtävän pariin avoimin ja innostunein mielin ja oli mukava huomata, miten rohkeasti he uskalsivat testailla erilaisia vaihtoehtoja omissa ohjelmoinneissaan. Jos robotti ei mennytkään sinne, minne oli tarkoitus, sitten yritettiin uudelleen, kertoo työpaja vetänyt luokanopettaja Reetta Isotalus.

Tavoitteena oli ohjelmoinnin ja robotiikan avulla tutustua kestävän kehityksen teknologisiin ratkaisuihin ja tulevaisuuden suunnitteluun.

Savilahden yhtenäiskoulun nelosluokkalaiset saivat tehtäväkseen koota Lego Spike Prime –robotit pareittain tai pienissä ryhmissä ohjeen mukaan.

Tekoälyn avulla uutta tietoa kierrätyksestä

Variskan yhtenäiskoulun viidesluokkalaiset pääsivät opettamaan tekoälylle, miten roskia lajitellaan.

Paritehtävänä toteutetun tehtävän aikana oppilaat pääsivät pohtimaan, millaisia eri roskia on olemassa ja millä tavoin niitä on mahdollista lajitella.

Tehtävänä oli ottaa erilaisista roskista kuvia ja opettaa ohjelmoitavaa konetta tunnistamaan ja lajittelemaan roskia materiaalin perusteella. Roskienlajittelukoneet toteutettiin GenAI-hankkeen opetettavan koneen avulla, joka on suunniteltu erityisesti perusopetusikäisten oppilaiden käyttöön.

Roskienlajittelukoneita testattaessa huomattiin, että liian vähällä tietomäärällä tekoäly ei osannut tunnistaa eri materiaaleja. Tehtävä innostikin oppilaita pohtimaan tekoälyn opettamisen mahdollisuuksia ja luotettavuutta.

– Oppilaat ovat olleet hyvin innostuneita työskentelystä. Tekoälyn hyödyntäminen ja opettaminen oppilaille on tärkeää ja tällaisen tehtävän avulla kierrättämistäkin saadaan opetettua uudella ja kiinnostavalla tavalla, kertoo luokanopettaja Anna-Lena Ala-Seppälä.

Tehtävänä oli ottaa erilaisista roskista kuvia ja opettaa ohjelmoitavaa konetta tunnistamaan ja lajittelemaan roskia materiaalin perusteella.

Energiakoulutuksen polku johtaa varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin

Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, ja täällä toteutetaan energiakoulutuksen polkua, joka ulottuu aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin saakka.

Perusopetuksessa energiateemaa käsitellään monista eri näkökulmista.

– Eri vuosiluokilla nostetaan esiin ikätasoon ja oppiaineiden tavoitteisiin soveltuvia sisältöjä. Alaluokilla energia-aiheeseen tutustutaan esimerkiksi energiansäästön ja ympäristönsuojelun sekä ruoantuotannon näkökulmasta. Yläluokilla käsitellään energiateemaa laajemmin ja tutustutaan esimerkiksi energiantuotantoon Vaasan lähialueilla sekä vieraillaan mahdollisuuksien mukaan yrityksissä, kertoo perusopetuksen digipedagoginen kehittäjä Maiju Rintala.