Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset
Koronapandemia ravistelee yrityksiä – ”Joustoa ja yhteistyötä tarvitaan nyt kaikilta”
Julkaistu: 20.3.2020
Päivitetty: 23.3.2020
Vaasan kaupunki ja Vaasan Yrittäjät ovat pohtineet yhdessä keinoja, miten kaupunki voisi omalta osaltaan helpottaa yritysten vaikeaa tilannetta koronapandemian aikana. Myös kaupunki toivoo yhteispeliä niiden yrittäjien osalta, joihin poikkeustilanne ei vaikuta.
Kaupungin poliittinen ja virkamiesjohto on keskustellut Vaasan Yrittäjien kanssa koronaviruksen aiheuttamasta talouden epävarmuudesta. Kaupunginjohtaja Tomas Häyryn mukaan yrittäjiä kuunnellaan ja huoleen suhtaudutaan vakavasti.
– Toivon, että vaasalaiset käyttäisivät poikkeusaikanakin mahdollisuuksiensa rajoissa myös paikallisten yritysten tarjoamia palveluita. Mikäli poikkeustilanne aiheuttaa yrittäjille maksuvaikeuksia, Vaasan kaupunki ja sen konserniyritykset suhtautuvat joustavasti maksujärjestelyihin, Häyry kertoo.
Lisäksi kaupunki aikoo varmistaa maksuliikenteensä sujuvuuden ja huolehtia siitä, että yrityksille maksetaan ajoissa niiden kaupungille toimittamat laskut.
– Koska koronapandemia aiheuttaa suuria haasteita myös kaupungin taloudelle, toivoisimme vastavuoroisesti, että ne yritykset, joiden liiketoimintaan poikkeustilanne ei vaikuta haitallisesti, maksaisivat laskut kaupungille ajallaan. Hyvällä yhteispelillä, toisiamme tukien ja joustaen näistä vaikeistakin ajoista selvitään, Häyry kannustaa.
Mico Botnia varautuu tiedusteluihin
Vaasan kaupunkikonsernille taloushallinnon palveluita tuottavassa Mico Botniassa on varauduttu siihen, että asiakkailta saattaa tulla kysymyksiä laskun maksamiseen liittyvistä ehdoista.
– Varautumisesta huolimatta puhelinpalvelussamme voi olla tilapäisesti ruuhkaa. Toivomme yhteydenottoja tästä syystä ensisijaisesti palvelusähköposteihimme, kertoo palvelujohtaja Sari Simelius-Sillanpää Mico Botniasta.
Mico Botnian myyntireskontra palvelee osoitteessa: myyntireskontra.vaasa@micobotnia.fi. Myyntireskontran puhelinpalvelu (puh. 0206 19 8077) on auki arkisin klo 9.00–12.00. Sähköposteihin vastataan myös puhelinajan ulkopuolella.
Perintään liittyvissä palveluissa yrittäjä voi olla yhteydessä Mico Botniaan sähköpostilla luotonvalvonta.vaasa@micobotnia.fi tai puhelimitse (puh. 0206 19 8083). Perinnän puhelinpalvelu on auki arkisin klo 9.00–15.00.
Tukea tarjolla
Aluejärjestö Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät ja paikallisjärjestö Vaasan Yrittäjät pyrkivät parhaansa mukaan auttamaan yrittäjiä vastaantulevissa ongelmissa ja löytämään yhdessä keinoja, joilla paikallisten yrittäjien tilannetta helpotettaisiin.
– Kannustamme suosimaan paikallisia pienyrittäjiä, esimerkiksi Facebook-sivuillemme on kerätty verkkokauppojen osoitteita tunnisteella #verkkokauppavaasa. On myös tärkeää, että yrittäjät ovat aktiivisia ja hoitavat maksuilleen maksujärjestelyjä, Vaasan Yrittäjien toiminnanjohtaja Mari Pohjanniemi-Kivi sanoo.
Suomen Yrittäjät ovat koonneet verkkosivuilleen ohjeita, mistä apua voi hakea pandemian aikana. Myös Facebookin #ostapieneltä -ryhmässä on saatavilla tietoa, vertaistukea ja esimerkiksi lakineuvojan ja terapeutin vinkkejä. Visit Vaasan verkkosivuille on koottu tietoja Shopping Vaasan yhteistyökumppaneiden verkkokaupoista, joista voi tilata esimerkiksi ruokaa tai apteekkitavaroita kotiin pandemian aikana.
Myös Vaasanseudun Kehitys Oy (VASEK) tarjoaa maksutonta neuvontaa seudun yrityksille. Lisäksi tukea saa Pohjanmaan Yrityskummeilta, Pohjanmaan kriisikeskus Valosta sekä yrittäjien papilta Eva Thölixiltä.