Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset
Kiitos palautteestasi – saimme niitä viime vuonna huimat 4106 kappaletta!
Julkaistu: 16.5.2023
Vaasan kaupungin palautejärjestelmän kautta jätettiin vuoden 2022 aikana ennätykselliset 4106 palautetta, mikä on lähes 1000 enemmän kuin edellisenä vuonna. Palautteista ylivoimaisesti eniten, 3550 kappaletta, koski kaupunkiympäristöä. Palautteisiin vastaamiseen panostetaan jatkossa entisestään, sillä palautteet ovat tärkeä osa kaupungin kehittämistä.
Vuonna 2022 palautejärjestelmän, feedback.vaasa.fi, kautta saaduista palautteista 1378 (34 %) oli toimenpide-ehdotuksia, 1688 kappaletta (41 %) moitteita, 469 (11 %) kappaletta kysymyksiä ja loput kommentteja, kiitoksia tai määrittelemättömiä. Palautteiden käsittelyajan mediaani on noin 4 vuorokautta.
Kestosuosikki kadut ja liikenne
– Palautteiden määrä nousi erityisesti kaupunkiympäristön saamien palautteiden takia. Kaupunkiympäristön palautemäärä nousi noin 1300 palautteella vuodesta 2021, sanoo kaupunkiympäristön toimialajohtaja Markku Järvelä.
Suurin osa koko kaupungin ja kaupunkiympäristön (60 %) saamasta palautteesta koski katuja ja liikennettä sekä joukkoliikennettä (28 %), kuten edellisinäkin vuosina. Erityisesti palautetta kirvoittivat ajoradat sekä Lifti.
– Osaan joukkoliikennettä koskevaan palautteeseen emme ole pystyneet vastaamaan ja olemme tästä hyvin pahoillamme. Palautteisiin vastaamiseen ja vastaamisen sisältöön resursoidaankin jatkossa enemmän, Järvelä toteaa.
Myös kiitosta satelee.
” Reitit ja aikataulut tosi sujuvia nykyään Ristinummi-keskusta-Vaskiluoto, pääsee näppärämmin töihin Vaskiluotoon ja myös keskustaan asioille.”
”Kävelykeskustan kehittäminen on ehdottomasti hieno asia. Vaasa on kehityksen aallonharjalla luodessaan viihtyisää, jalankulkijoille turvallista kävelykeskustaa.”
Sivistystoimessa palautetta keräsivät kirjastot ja liikuntapalvelut
Sivistystoimi sai viime vuonna 367 palautetta, joista suurin osa (133 kpl) oli toimenpide-ehdotuksia ja kysymyksiä (107 kpl). Eniten palautetta saivat kirjastopalvelut (160 kpl) sekä liikuntapalvelut (147 kpl).
– Kirjaston palaute koskee useimmiten kirjojen lainaamista ja materiaalitoiveita. Liikunnassa korostuu erityisesti liikuntapaikkojen kunnossapito ja erilaiset toiveet opasteista ja lisäliikuntapaikoista, sanoo sivistystoimenjohtaja Christina Knookala.
Varhaiskasvatus, perusopetus, kulttuuri ja opistot saavat palautejärjestelmässä vähemmän palautetta, sillä usein näihin palaute tulee suoraan Wilman, sähköpostin, puhelimen tai nettisivujen kautta.
Kiitosta saatiin muun muassa ulkoilu- ja liikuntapaikoista.
”Hienot ulkoilualueet Vaasan ympäristössä. Hienot sivut, johon koottu tiedot vaellusreiteistä, palveluista, kartat jne. Tätä olen odottanut. Nyt koekäyttämään…”
”Kiitos omasta ja monen muun puolesta vesijuoksuradan uusista rapuista!”
Konserniohjaus saa eniten palautetta nettisivuista
Konserniohjauksen toimialalla palautejärjestelmän kautta saatu palaute keskittyi eniten viestintään. Viestintä ja yhteiskuntasuhteet sai viime vuonna yhteensä 65 palautetta, joista yli puolet (69 %) koski verkkosivuja.
Hallinto ja asiointi sai palautetta 47 kappaletta ja palautteet koskivat enimmäkseen yhteispalveluita ja hallintoa. Hyvinvointipalvelut saivat hyvinvoinnin edistämisestä palautetta 36 kappaletta.
– Suurin osa sekä verkkosivuista, hallinnosta että hyvinvointipalveluista tulleista palautteista koski Pohjanmaan hyvinvointialuetta, jolle sote-palvelut siirtyivät vuoden 2022 alussa. Kaikki tämä palaute on ohjattu hyvinvointialueelle vastattavaksi tai asiakas suoraan palveluita koskeville hyvinvointialueen sivuille, sanoo konsernihallinnon johtaja Jari Karjalainen.
Verkkosivuihin oltiin myös tyytyväisiä.
”Onpa selkeät ja hyvin toimivat verkkosivut! Mobiililla en ole kokeillut, mutta läppärillä toimii kuin unelma. Rakenne selkeä!”
Suurin osa palautteista tulee muuta kautta
Kaupunki saa palautejärjestelmän kautta vain pienen osan palautteestaan. Esimerkiksi sosiaalisen median kautta käytiin yhteensä 11 800 keskustelua vuoden 2022 aikana.
Lisäksi palautetta ja kysymyksiä tulee yhteispalvelupisteisiin, suoraan työntekijöille sekä nettisivujen (Vaasan Vesi, Kaupunginteatteri, Vamia), Wilman, opistojen HelleWin, erilaisten kyselyjen ja vikailmoitusjärjestelmien kautta.
– Olemme kiitollisia kaikesta palautteesta. Palautteet käsitellään kaupunkiorganisaatiossa aiheen mukaan erilaisissa kokoonpanoissa, esimerkiksi johtoryhmissä sekä palveluntarjoajien kanssa. Palaute on osa kehittämistä, mutta tärkeintä on ottaa asiakkaat mukaan jo palveluita suunniteltaessa, Karjalainen muistuttaa.