Ohita valikko
Pikkuonnin päiväkodissa työskentelevä Johanna Hautamäki innostui opiskelusta toden teolla – Kokkolan kandiopintojen jälkeen hän pääsi Jyväskylän yliopiston varhaiserityispedagogiikan maisteriohjelmaan. Nyt hän suorittaa maisteriopintoja työn ohella ja saa siihen työnantajan tarjoamia palkallisia lisävapaapäiviä. Kuva: Eliina Salmela

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Johanna toteutti opiskelu-unelmansa työnantajan tuella

Julkaistu: 20.2.2025

Vaasan kaupungilla työskentelevä Johanna Hautamäki halusi vahvistaa osaamistaan ja pätevöityä ensin varhaiskasvatuksen opettajaksi ja myöhemmin erityisopettajaksi. Joustavat monimuoto-opinnot ja työnantajan tarjoama tuki auttoivat opiskeluarjessa – myös esihenkilön ja työkavereiden kannustuksella oli iso merkitys.

Johanna Hautamäki oli suorittanut aiemmin sosionomin tutkinnon ammattikorkeakoulussa ja työskenteli sillä pätevyydellä varhaiskasvatuksen opettajana kymmenen vuotta. Ajatus pedagogisen osaamisen syventämisestä pyöri kuitenkin mielessä. Ensin Hautamäki suoritti varhaiskasvatuksen perus- ja aineopinnot sekä erityispedagogiikan opinnot Jyväskylän avoimessa yliopistossa, minkä jälkeen kutsuivat varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattiopinnot Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.

– Isoin motivaattorini oli halu pätevöityä varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi. Sosionomina minulla ei ollut muuta väylää kuin opiskella lisää. Toisaalta sosionomikoulutukseeni ei myöskään kuulunut esiopetuspätevyyttä ja samalla sain myös sen, Hautamäki kertoo.

Arjen ja opintojen yhteensovittaminen vaati joustoa ja tukea

Hautamäen mielestä suurin haaste opinnoissa oli tasapainotella työn, opiskelun ja perheen välillä.  Viikonloput menivät koneella istuessa, ja työpäivän jälkeenkin piti jaksaa kuunnella luentoja.

– Opiskeluporukka oli tärkeä tuki ja yhdessä tsemppasimme toisiamme. Toisaalta opintojen kiinnostavuus sekä ajatus siitä, että tämä on väliaikaista, auttoi jaksamaan, toteaa Hautamäki.

Palkallisia opintopäiviä ja koulutusapurahaa

Työnantaja myönsi opintoihin 15 palkallista opintopäivää, joita Hautamäki käytti suurimmaksi osaksi lähiopintoihin. Lisäksi työnantaja myönsi koulutusapurahaa, jolla pystyi hakemaan kulukorvausta esimerkiksi yliopiston avoimen opintojen kurssimaksuista sekä oppikirjoista.

Välillä Hautamäki teki osittaista työaikaa, mikä helpotti varsinkin kiireisimpiä opiskelujaksoja.

– Suuri kiitos kuuluu työnantajalle ja esihenkilölle, jotka mahdollistivat palkalliset opintopäivät ja lyhyemmän työviikon. Opinnot eivät olisi onnistuneet myöskään ilman työkavereiden ymmärrystä ja tsemppausta, Hautamäki kiittelee.

Eläköitymisaalto kasvattaa opettajatarvetta

Seuraavan viiden vuoden aikana varhaiskasvatuksen opettajien keskuudessa on edessä merkittävä eläköitymisaalto. Lisäksi uuden varhaiskasvatuslain mukaan henkilöstörakennetta tulee kehittää niin, että vuoteen 2030 mennessä päiväkotiryhmissä on enemmän korkeakoulutettuja työntekijöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että varhaiskasvatuksen opettajia tarvitaan yhä enemmän.

Vaasan kaupungin varhaiskasvatusjohtaja Anna Bussin mukaan tavoitteena on saada opettajakelpoisia työntekijöitä lapsiryhmiin, jotta varhaiskasvatuksen laatu olisi vahva ja tukisi lasten oppimista parhaalla mahdollisella tavalla.

– Meillä on jo nyt erittäin päteviä lastenhoitajia, joiden pedagogista osaamista haluaisimme vahvistaa ja kehittää opettajuuteen. Olemme rakentaneet tukimallia, jolla kannustamme opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajiksi – näin voimme hyödyntää organisaatiossamme olevaa osaamista ja kehittää sitä kohti tarvittavaa henkilöstörakennetta vuoteen 2030 mennessä, Buss sanoo.

Uuden tukimallin mukaan Vaasan kaupunki voi myöntää palkallisia lisävapaapäiviä sellaisen tutkinnon suorittamiseen, joka pätevöittää työskentelemään kriittisissä tai henkilöstöpulasta kärsivissä tehtävissä.

– Näitä ovat esimerkiksi kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkinnot. Kandidaatin tutkinto pätevöittää varhaiskasvatuksen opettajaksi, ja maisterin tutkinto puolestaan päiväkodin johtajaksi tai varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi, mainitsee Buss.

Uusia näkökulmia varhaiskasvatukseen

Johanna Hautamäki kannustaa myös työkavereitaan opiskelemaan.

– Parasta opinnoissa on ollut ehdottomasti oman opettajaidentiteetin vahvistuminen ja pedagogisen osaamisen syventyminen. Varhaiskasvatusala ja maailma muuttuvat jatkuvasti, joten senkin vuoksi on tärkeää pysyä ajan tasalla, Hautamäki sanoo.

Työn monipuolisuus ja merkityksellisyys ovat Hautamäen mielestä tärkeimpiä syitä hakeutua varhaiskasvatusalalle.

– En tiedä mitään työtä, jossa voi viettää niin paljon aikaa ulkona sekä liikkua, leikkiä, laulaa ja askarrella, mutta myös hyödyntää omia vahvuuksia. Lapsilta saa aidon palautteen ja on hienoa nähdä, kun he oppivat, kasvavat ja kehittyvät. Lasten ilo ja nauru sekä halaukset kruunaavat työpäivän, Hautamäki hymyilee.