Ohita valikko
piktogrammi

Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset

Aktiivisuus kannattaa - Asukkaiden palaute vaikuttaa kaupungin kehittämiseen

Julkaistu: 29.4.2020

Vaasan kaupungin sähköiseen palautejärjestelmään saatiin asukkailta ja asiakkailta yhteensä 2 769 palautetta vuonna 2019. Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimipisteissä pikapalautetta annettiin peräti 37 063 kertaa. Asukkaiden antamat palautteet ovat erittäin tärkeä osa kaupungin toiminnan kehittämistä.

Kaupungille voi antaa palautetta palveluista, toiminnasta tai ympäristöstä osoitteessa feedback.vaasa.fi. Palaute ohjautuu suoraan asiasta vastaavalle henkilölle ja palaute otetaan huomioon, kun palveluita ja toimintoja kehitetään. Järjestelmässä voi katsoa myös muiden antamia palautteita.

Vuonna 2019 palautetta annettiin enemmän kuin aiempina vuosina ja palautemäärä nousikin 28 prosenttia vuodesta 2018. Suurin osa palautteesta on toimenpide-ehdotuksia (39%) tai moitteita (32%). Myös kysymyksiä (16%), kommentteja (8%) ja kiitoksia (4%) jätettiin. Luokittelemattomia palautteita oli 1 prosenttia.

– Palautemäärän nousu on hieno asia. Tämä tarkoittaa, että asukkaamme haluavat olla yhä enemmän mukana kehittämässä kaupunkia ja sen palveluita, sanoo konsernihallinnon johtaja Jari Karjalainen.

Tekninen toimi saa palautteista suurimman osan

Tekninen toimi sai vuonna 2019 palautteita 1953 kappaletta eli noin 70 prosenttia kaikesta palautteesta. Eniten annettiin toimenpide-ehdotuksia (44%), mutta kiitosten osuus nousi peräti 59 prosenttia vuoden takaisesta.

Kiitosta annettiin muun muassa aurauksesta, katujen hiekoituksesta ja korjauksesta, Kirkkopuistikon yksisuuntaisista pyöräväylistä, hidasteista, hiekanpoistoista, kukkaistutuksista ja roskakoreista.

– Otamme vastaan ja arvostamme kaikkea palautetta. Toki kiitokset lämmittävät mieltä erityisesti, sillä se näyttää, että suunta on monessa asiassa ollut oikea. Avasimme viime vuonna palautteet ja niiden vastaukset lähtökohtaisesti julkisiksi. Myös palaute, johon ei ole vielä vastattu on julkinen. Näin jokainen voi nähdä, onko jostakin asiasta jo jätetty palautetta, kertoo teknisen toimen johtaja Markku Järvelä.

Teknisen toimen palautteesta suurin osa koskee katuja ja liikennettä.

Terveyspalveluihin oltiin erittäin tyytyväisiä

Sosiaali- ja terveyspalveluissa on voinut antaa palautetta pikapalautelaitteilla muun muassa terveysasemilla hymiöiden muodossa. Pikapalautetta jätettiinkin viime vuonna huimat 37 063 kertaa.

– Pikapalautetta jätettiin eniten terveyspalveluista ja palveluun oltiinkin tyytyväisiä, sillä 78 prosenttia vastaajista oli erittäin tyytyväisiä ja 14 prosenttiakin melko tyytyväisiä. Ikävä kyllä pikapalautejärjestelmästä päätettiin luopua vuonna 2020 säästösyistä. Toisaalta korona-aikana kosketusnäytöt eivät ole hyvä idea muutenkaan, pohtii sosiaali- ja terveystoimen johtaja Jukka Kentala.

Kaupungin sähköisen palautejärjestelmän kautta sosiaali- ja terveyspalvelut saivat palautetta viime vuonna 159 kappaletta. Tyytyväisiä ollaan oltu erityisesti henkilökunnan ammattitaitoon sekä hyvään kohteluun ja kohtaamiseen.

Sosiaali- ja terveyspalveluissa kehitetään tänä vuonna erityisesti sähköisiä palveluita, kuten ajanvarausta sekä neuvonta- ja viestipalveluita. Lisäksi asiakasraateja ja laatutyötä halutaan kehittää.

Kirjastot ja liikuntapalvelut keräsivät paljon palautetta

Vaasan sivistystoimi sai vuonna 2019 palautetta yhteensä 535 kappaletta, joista kirjastopalvelut keräsi 235 ja liikuntapalvelut 199 palautetta.

Kirjastoissa valtaosa palautteesta liittyi verkkokirjaston käyttöön tai kirja- tai materiaalitoiveisiin.
Usein kirjastoilta kysellään lainoista, varauksista tai käyttäjätileistä. Uusi, 14.4.2020 avautunut kirjaston chat-palvelu tarjoaa pika-apua kirjastoasioihin osoitteessa www.vaasa.fi/kirjasto.

– Liikunnan osalta palautetta toi tehdyt säästöpäätökset. Paljon on tullut toiveita ja myös kiitosta esimerkiksi kuntoportaista. Säästöt kirvoittivat palautetta myös varhaiskasvatuksen osalta. Nuorisopalveluissa paljon toivottu skeittipuistohanke etenee ja moposuorakin on selvityksen alla, kertoo sivistystoimen johtaja Christina Knookala.

Perusopetus, varhaiskasvatus sekä toinen aste saavat palautejärjestelmän kautta vähän palautetta, sillä palautetta annetaan yleensä suoraan Wilman kautta opettajille.